Total Pageviews

Friday, June 24, 2011

قطع گاز نیروگاه ها و خطر خاموشی های گسترده....گو این که نفت و نیرو ، دو وزارتخانه یک دولت نیستند و با هم سر جنگ دارند!

http://www.iranpressnews.com/source/101425.htmمنبع :

سایت عصر ایران: با حضور محمد علی آبادی در مسند سرپرستی وزارت نفت ، سیل مشکلات به سمت وزارت نیرو روانه و بسیاری از هموطنان در روزهای اخیر شاهد قطع برق شده اند!

ماجرا از آنجا آغاز شد که وزارت نفت ، که مسوول تأمین گاز نیروگاه های برق کشور است، به بهانه هایی مانند بدهی و تعمیرات ، گاز برخی از نیروگاه های تولید برق کشور را قطع یا فشار آن را تقلیل داده است.

نیروگاه های تولید برق ، عمدتاً با انرژی گاز و سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) کار می کنند. از آنجا که در فصل های گرم سال ، مصرف گاز خانگی در کشور پایین است ، نیروگاه های برق ، با گاز کار می کنند ولی در فصل سرما ، برای این که در تأمین گاز خانگی مشکلی پیش نیاید ، نیروگاه های برق ، ناگزیر از سوخت مایع که 3 تا 5 برابر گران تر و برای محیط زیست نامساعدتر است بهره می گیرند.

اتفاقی که اخیراً رخ داده این است که وزارت نفت ، برای تحت فشار قرار دادن وزارت نیرو ، در روند گاز رسانی به نیروگاه های تولید برق ، ایجاد اخلال کرده است به گونه ای که به عنوان مثال ، خط لوله گاز نیروگاه قم را بدون اطلاع قبلی وبه صورت ناگهانی بسته اند یا در عسلویه ، با تقلیل فشار گار باعث شده اند نیروگاه از مدار خارج شود.

همچنین عدم گاز رسانی به نیروگاه های آبادان و خرمشهر در شرایطی که مردم دچار گرمای شدید تابستان هستند ، حدود 1000 مگاوات برق را رده خارج کرده است که معادل توان تولید نیروگاه اتمی بوشهر است.


نکته مهم و تأسف انگیز این است که قطع گاز در مواردی حتی بدون اطلاع قبلی بوده و مسوولان نیروگاه ها ناگهان متوجه قطع جریان گاز شده و ناگزیر از شیفت سوخت نیروگاه از گاز به مایع شده اند. این شیفت ناگهانی به لحاظ فنی ریسک آفرین است و ضریب خروج اضطراری نیروگاه از مدار تولید که در شرایط عادی 10 الی 12 درصد است را چند برابر می کند و بسیار آسیب زاست.

برای متوجه شدن عمق فاجعه ای که وزارت نفت برای نیروگاه های تولید برق کشور رقم زده ، کافی است بدانیم که بر اساس آنچه در سایت شرکت توانیر موجود است ، میزان گاز تحویلی وزارت نفت به نیرو که در روز حدود 200 میلیون متر مکعب بوده ، در اولین روز تابستان به 90 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

البته مسوولان نفت ، تعمیر خطوط انتقال گاز وسایر تأسیسات را دلیل این وضعیت می شمارند اما واقعیت است است که تعمیرات سالانه همیشه با هماهنگی توانیر و شرکت پخش و پالایش انجام می شده تا مشکلی در تأمین گاز نیروگاه ها در فصل گرما - که تولید و مصرف برق در کشور تقریباً سر به سر است - پیش نیاید اما امسال به برکت برخی سیاست های فوق مدبرانه(!) در وزارت نفت ، این مهم محقق نشد و گاز نیروگاه ها در عملیاتی برق آسا قطع شد تا برق خانه های مردم هم قطع شود!

نکته دیگر ، بدهی وزارت نیرو به وزارت نفت است که گویا مقامات ارشد وزارت نفت را بر آن داشته با سیاست "شیرهای بسته گاز" ، بر وزارت نیرو فشار وارد کنند تا بدهی اش را بازپرداخت نماید ، گو این که نفت و نیرو ، دو وزارتخانه یک دولت نیستند و با هم سر جنگ دارند!

این در حالی است که بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ، خود دولت که مازاد پرداختی های مردم را تجمیع می کند ، عهده دار پرداخت هزینه های گاز نیروگاه هاست و فشار آوردن بر وزارتخانه ای که معادل 8 میلیارد دلار بدهی به پیمانکاران بخش خصوصی دارد ، چیزی جز افروختن آتشی نیست که دودش مستقیماً به چشم مردم ، به ویژه در مناطق گرمسیر می رود.

هر چند که شرکت توانیر تا این لحظه با جایگزین سازی سوخت مایع ، توانسته است تا حد امکان از قطع برق جلوگیری کند اما با توجه به این که اکنون فصل استفاده از گاز است ،ذخایر سوخت مایع در پایین ترین سطح است و با ادامه این وضع ، چاره ای جز تعطیلی برخی نیروگاه ها و خاموشی های گسترده و بی سابقه وجود نخواهد داشت ؛ به عنوان مثال ، در حال حاضر ذخیره سوخت مایع نیروگاه اصفهان ، تنها 10 درصد است که اگر گاز آن قطع شود ، نیروگاه فقط دو الی سه روز ، دوام می آورد و نهایتاً برق خودش هم می رود!

بدین ترتیب باید به مسوولان وزارت نفت تبریک گفت که در ابتدای فصل گرما که مصرف برق به حداکثر خود می رسد ، توانسته اند کاری با مجموعه نیروگاهی کشور کنند که تحریم ها در تمام سال های گذشته نتوانسته اند: حرکت به سوی خاموشی های گسترده با مدیریت نفتی محمد علی آبادی که زمانی خودش کاندیدای وزارت نیرو بود!

No comments:

Post a Comment