Total Pageviews

Sunday, June 26, 2011

«نخواهیم که بشکنند٬ حمایت کنیم»...........آنان اسيرند اما تسليم نيستند....ما چطور؟؟؟

اعتصاب غذای ۱۸ زندانی سیاسی با واکنش گسترده در فضای وب فارسی مواجه شد. بسیاری با انتشار ویدیو و متن در تلاش‌اند زندانیان را به شکستن اعتصاب متقاعد کنند. گروهی دیگر معتقدند تنها باید به حمایت از اهداف اعتصاب آنان اندیشید.


۱۸ نفر از زندانیان سیاسی ایران در اعتصاب غذا هستند. بیش از یک هفته است که نه چیزی خورده و نه چیزی نوشیده‌اند. فضای جامعه ایرانیان در اینترنت پر است از اخبار و حرف پیرامون وضعیت "اعتصابیون" . هر خبری بارها به اشتراک گذاشته می‌شود٬ چه خبر انتقال یکی از آن‌ها به بهداری زندان باشد٬ چه خبر نامه‌ای به آن‌ها و درخواست شکستن اعتصاب غذای‌شان.
این دسته از زندانیان سیاسی در اعتراض به مرگ هاله سحابی ٬ فعال اجتماعی و زندانی سیاسی که در مراسم خاکسپاری پدرش مورد ضرب و شتم قرار گرفت و درگذشت٬ و همچنین مرگ هدی صابر٬ روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که در اعتراض به مرگ هاله سحابی و در اعتصاب غذا در زندان جان باخت٬ در اعتصاب به سر می برند.
یکی از آخرین نامه‌ها‌یی که برای ۱۸ زندانی سیاسی‌ای که اعتصاب غذا کرده‌اند نوشته شده و در آن از آن‌ها خواسته شده که به اعتصاب خود پایان دهند٬ نامه سید محمد خاتمی٬ رییس‌جمهور پیشین ایران است.
هاله سحابی ٬ فعال اجتماعی و زندانی سیاسی،  در مراسم خاکسپاری پدرش عزت‌الله سحابی، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و درگذشتBildunterschrift: هاله سحابی ٬ فعال اجتماعی و زندانی سیاسی، در مراسم خاکسپاری پدرش عزت‌الله سحابی، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و درگذشت
همچنین ۱۱۸ روزنامه‌نگار داخل ایران نیز روز شنبه (چهارم تیر) نامه‌ای منتشر کردند که سریعاً به یکی از موضوعات داغ وب‌سایت کاربرمحور "بالاترین" تبدیل شد.
در نامه‌ی آن‌ها آمده است: «ما جمعی از روزنامه‌نگاران فعال در رسانه‌های داخل ایران ضمن ارج گذاشتن به پایداری شما بر خواسته‌های بحق‌تان درباره رعایت آزادی‌های مصرح سیاسی و شهروندی تقاضا داریم که به اعتصاب غذای خود پایان دهید. پیام اعتصاب شما در میان اقشار مختلف جامعه ایران طنین‌انداز شده و ما به عنوان اهالی قلم رسالت خود می‌دانیم که این پیام را هر چه بیش‌تر بازتاب دهیم.»

این نامه در حالی در فضای وب منتشر شد که بسیاری نیز در وبلاگ‌ها یا صفحات شخصی‌شان در فیس‌بوک یا در حال تنظیم کمپین‌های اعتراضی به وضعیت زندانیان اعتصاب‌کننده هستند و یا نظر خود را می‌نویسند.

با این همه یکی از بحث‌های محوری فضای ایرانیان در اینترنت درباره اعتصاب غذای دسته‌جمه‌ی ۱۸ زندانی سیاسی٬ این است که آیا اصولاً درست است که از آن‌ها خواسته شود تا به اعتصاب غذای خود پایان دهند یا خیر.

در اینجا نگاهی داریم به بحث‌هایی که پیرامون اعتصاب غذای ۱۸ زندانی سیاسی در زندان اوین و رجایی‌شهر ایران٬ در فضای اینترنت مطرح شده است.

«نخواهیم که بشکنند٬ حمایت کنیم»

وقتی چندین و چند پیام ویدیویی و کتبی در قالب نامه و ویدیو از سوی چهره‌های شناخته شده نظیر محمد خاتمی با مضمون درخواست پایان دادن به اعتصاب غذا منتشر شدند٬ یکی از بحث‌هایی که در دنیای مجازی ایجاد شد٬ مشروعیت چنین درخواستی بود.

نویسنده‌ی وبلاگ "مجمع دیوانگان" در پستی به این موضوع می‌پردازد و می‌نویسد: ‌«حکایت زندانی اعتصاب‌کننده چندان در چهارچوب منطق رایج نمی‌گنجد. ما نمی‌دانیم چه بر سر او رفته است که اینگونه دست به انتحار می‌زند. همانگونه که نمی‌دانیم به سبزی فروش تونسی چه گذشت که خودش را به آتش کشید. خودسوزی بر روی کاغذ هیچ گاه عملی خردمندانه محسوب نمی‌شود، اما چه کسی می‌تواند بگوید قضاوتی اینچنین در مورد سبزی فروش تونسی خردمندانه است؟ آیا همچون منی که هزاران کیلومتر دورتر از او بوده‌ام و هیچ اطلاعی از شرایطی که او تحمل کرده نداشتم اصلا در جایگاهی هستم که بخواهم عمل او را از منظر «منطقی» مورد نقد قرار دهم؟»
منبع :http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15190443,00.html

No comments:

Post a Comment